VI INLEDDE FISKARS STÖRSTA INTERNATIONELLA KÖKSPRODUKTLANSERING HITTILLS

VI BÖRJADE BYGGA EN TILLVÄXTMOTOR I ASIEN-STILLHAVSOMRÅDET

3

VI INVESTERADE I STRATEGISK TILLVÄXT INOM NYA OCH EXISTERANDE KATEGORIER I NORDAMERIKA

VI FIRADE 365 ÅR AV STOLTHET OCH PASSION FÖR DESIGN

FISKARS ÅR 2014

2014 blev en milstolpe för Fiskars – förutom att fira 365 år av stolthet och passion för design, tog vi flera viktiga strategiska steg inom vår omvandling. För en mer detaljerad beskrivning av vårt år, läs vår årsöversikt.

FISKARS ÅR 2014

VÅRT ÅR 2014
HADE 5 HÖJDPUNKTER
SOM VI VILL DELA MED ER

SKROLLA NER FÖR
ATT FÅ VETA
MER OM DEM

VERKSTÄLLANDE DIREKTÖRENS ÖVERSIKT

”Att vi är med och formar framtiden för ett arv som är 365 år gammalt är något jag tycker vi alla ska vara väldigt stolta över. I dag, just den här speciella dagen, vill jag ta tillfället i akt och föreviga den här stunden och lägga det till det här företagets 365-åriga historia för framtida generationer.” – Kari Kauniskangas till Fiskars anställda under ett globalt personaltillfälle den 31 oktober 2014.

VERKSTÄLLANDE DIREKTÖRENS ÖVERSIKT

FLERA STRATEGISKT VIKTIGA STEG

Fiskars har en klar tillväxtambition: I år inträdde vi på bevattningsmarknaden genom förvärvet av ledande amerikanska varumärkena Nelson och Gilmour, vi fortsatte våra organisationsomvandling igenom att introducera en ny regionsbaserad struktur, och fortsatte bygga vår tillväxtmotor i Asien. Strategiskt och ekonomiskt var det viktigaste steget avyttringen av huvudparten av koncernens innehav i Wärtsilä.

FLERA STRATEGISKT VIKTIGA STEG

»

INTRÄDE PÅ BEVATTNINGSMARKNADEN genom förvärvet av ledande amerikanska varumärkena Nelson och Gilmour.

INTRODUCERADE en regionsbaserad organisation för att kunna ta nästa steg i vår omvandling i Europa.

wartsila

AVYTTRINGEN AV HUVUDPARTEN AV KONCERNENS INNEHAV i Wärtsilä frigjorde kapital till våra aktieägare som extra dividend och till företaget för att finansiera framtida tillväxt över tid.

BÖRJADE BYGGA
en tillväxtmotor i Asien-Stillahavsområdet

ÅRETS NYCKELTAL

Vår starka balansräkning gör det möjligt för oss att göra de investeringar som behövs för att vi ska nå våra tillväxtmål. För våra aktieägare har vi presterat solid utdelning och dividender i många år. Läs mer om vår finansiella prestation från vårt bokslut.

ÅRETS NYCKELTAL

»

KONCERNEN ÖVERGICK TILL EN ORGANISATIONSSTRUKTUR SOM BYGGER PÅ AFFÄRSREGIONER FÖR ATT ÖKA SIN FLEXIBILITET OCH SIN VERKSAMHET.

1

2014 var året som vi lanserar vårt kökssortiment internationellt igenom Functional Form -serien. Serien bygger på att produkterna måste fungera funktionellt och visuellt perfekt tillsammans och det är vad vi kallar Kitchen Management. Läs mer om Functional Form-serien i vår årsöversikt.

VI INLEDDE FISKARS STÖRSTA INTERNATIONELLA KÖKSPRODUKT­LANSERING HITTILLS

Go Concepts är ett helt nytt sätt att göra affärer. Snarare än att bara lansera enskilda produkter, vill vi lansera produktserier kring matteman som att tillreda en sallad.

VI INLEDDE FISKARS STÖRSTA INTERNATIONELLA KÖKSPRODUKT­LANSERING HITTILLS

1

2014 var året som vi lanserar vårt kökssortiment internationellt igenom Functional Form-serien.

Den nya Functional Form-serien

Fiskars nya Functional Form-serie är en samling produkter som lämpar sig för alla skeden av mattillagning. Perfekta tillsammans! Alla Functional Form-produkterna måste vara lätt att använda, rengöra och förvara.

Den nya Functional Form-serien

AR – Web texts and highlights_15122014.pptx

tukki

Mycket positiv reaktion både från kunder och massmedia

Den nya Functional Form -serien och Go Cutting -konceptet visades upp för internationella kunder och median på den stora internationella mässan Ambiente. Fiskars nya och fräscha inställning har fått en väldigt positiv reaktion bland såväl kunder som massmedia.

Mycket positiv reaktion både från kunder och massmedia

I butiker runt omkring Europa

Strategisk placering inom en affär och online är viktigt för vår framgång för att det gör det lättare för konsumenterna att hitta produkterna och att fatta välinformerade köpbeslut. Fiskars breda sortiment över flera kategorier har gjort oss till en attraktiv samarbetspartner vilket i sin tur har gett oss möjligheten att samarbeta med de största återförsäljarna och nå kunder runtom hela Europa.

I butiker runt omkring Europa

2

År 2014 etablerade vi en säljorganisation för att öka tillväxten i Asien-Stillahavsområdet. Att utvidga nätverket av butiker under varumärkena Iittala och Royal Copenhagen på viktiga asiatiska marknader som Japan, Kina, Sydkorea and Taiwan utgör en av hörnstenarna i Fiskars tillväxtstrategi. Läs mer om vår position i Asien-Stillahavsområdet i vår årsöversikt.

VI BÖRJADE BYGGA EN TILLVÄXTMOTOR I ASIEN-STILLAHAVSOMRÅDET

År 2014 öppnade Fiskarskoncernens främsta nordiska designvarumärke Iittala sina första butiker i Sydkorea.

VI BÖRJADE BYGGA EN TILLVÄXTMOTOR I ASIEN-STILLAHAVSOMRÅDET

Utvidgningen av Iittalas butiksnätverk till Taiwan

Öpnningen av den första Iittala-butiken i Taiwan var ett viktigt strategiskt steg i att utvidga avtrycket av Iittalas tidlösa designarv till asiatiska konsumenter som uppskattar en modern livsstil. Fiskars team i Taiwan har djup kunskap i att arbeta med nordiska designvarumärken eftersom Royal Copenhagen lanserades i Taiwan redan år 1991.

Utvidgningen av Iittalas butiksnätverk till Taiwan

Regionalt kontor i Hongkong

Vi förväntar oss ansenlig tillväxt i Asien, eftersom vi ser många möjligheter för vår portfölj av premiumvarumärken i området. En stark lokal närvaro ger Fiskars den smidighet som krävs på en föränderlig och snabbt skiftande marknad där anpassning till lokala behov är avgörande för framgång. Arbetet leds från Fiskars nya regionkontor i Hongkong. Affärsregionen Asien-Stillahavsområdet inkluderar säljenheter i Australien, Kina, Japan, Sydkorea och Taiwan.

Regionalt kontor i Hongkong

Vi fortsatte att bygga på vår ledande position i Japan

Royal Copenhagen flaggskeppsaffär i Marunouchi i Tokyo som öppnades redan år 1967, förnyades och utvidgades för att lyfta fram hemmets atmosfär. Royal Copenhagen har funnits på den Asiatiska marknaden i flera decennier och innehar en stark position som ett exklusivt varumärke inom dukning.

Vi fortsatte att bygga på vår ledande position i Japan

3

I Amerika fortsätter vi att stärka varumärket Fiskars position som klar ledare bland funktionella verktyg som bidrar till att förbättra konsumenternas liv. Under år 2014 stärkte Fiskars sin position som ledare inom trädgårdsindustrin i Amerika genom förvärvet av bevattningsvarumärkena Nelson och Gilmour. Läs mer om expanderingen i Nordamerika i vår årsöversikt.

VI INVESTERADE I TILLVÄXT INOM NYA OCH EXISTERANDE KATEGORIER I NORDAMERIKA

Förvärvet av ledande bevattningsvarumärkena Nelson och Gilmour passar naturligt ihop med vår strategi och vår nuvarande verksamhet, eftersom bevattning är en av de största kategorierna inom trädgårdsskötsel och kompletterar Fiskars portfölj.

VI INVESTERADE I TILLVÄXT INOM NYA OCH EXISTERANDE KATEGORIER I NORDAMERIKA

Vi sätter kunden först

Fiskars vill inte enbart skapa verktyg utan också föra en äkta och meningsfull dialog och samarbeta med konsumenterna för att hjälpa dem uttrycka sig själva och nå sina mål. En tolv veckor lång turné i USA gav konsumenter tillfälle att prova på ett antal Fiskars-produkter och upptäcka vilken skillnad det är att använda precis rätt redskap.

Vi sätter kunden först

3

Fiskars och isoleringstejpmärket Duck® skapade tillsammans en sax limmet inte fastnar på

Att skapa allt från kläder till dekorationer med Duck® isoleringstejp har blivit mycket populärt  i Nordamerika men att tejpen fastnar i saxen kan vara ytterst frustrerande. Både Duck® och Fiskars strävar efter att skapa innovativa produkter som hjälper människor uttrycka sig själv och Fiskars Duck Edition saxen är ett perfekt exempel på detta.

4

Gerber genomgick en strategisk utveckling i fråga om människor, samarbetspartners och produkter under slutet av 2013 och början av 2014. Med stöd i en förbättrad produktutvecklingsprocess och säljorganisation arbetar Gerber-teamet nu med tillväxt under år 2015 och därefter. Läs mer om Gerbers ompositionering i vår årsöversikt.

VI OMPOSITIONERADE GERBER FÖR TILLVÄXT

Under nytt ledarskap genomfördes en strategisk kursomläggning som tydligare fokuserar på produktinnovation, kvalitet och utdelning.

Gerber firade 75 år av kategori­ledarskap

Gerber, ett bergsäkert varumärke inom utelivsindustrin från Portland, Oregon, firade 75 år av kategoriledarskap och därmed av möjlighet att påverka lokalsamhället, industrin och marknaden. Återblicken inspirerar Gerber att bygga vidare på sitt arv som ett ikoniskt varumärke i USA och skapa en stark morgondag.

Gerber firade 75 år av kategori­ledarskap

Ökad momentum inom kommersiella kanaler

Inom den kommersiella sektorn gjorde Gerber väl ifrån sig med en utvald grupp järnhandelskunder, vilket gav fart åt efterfrågan inom den industriella sektorn och bidrog till en märkbar tillväxt inom viktiga kunder. Den starka återkopplingen från kunderna och marknadsresponsen är en tidig indikation på fortsatt framgång.

Ökad momentum inom kommersiella kanaler

Diversifierad strategi för institutionella sektorn

Inom den institutionella sektorn håller marknaden på att förändras tack vare en dynamisk omgivning som präglas av ojämna investeringar. Gerber har finslipat sin strategi mot kunderna inom nationell säkerhet i USA och har skapat direkta inköpskontakter till federala, delstatliga och lokala byråer vid sidan om centrala distributionspartners.

Diversifierad strategi för institutionella sektorn

5

Vi firade 365 år av stolthet och passion för design. Vi vill tacka er alla för att ni är en del av Fiskars unika arv och delar vår kärnvärdering att allting, även det enklaste, kan göras bättre och smartare. Varje dag.

Vill du veta mera?

För mer information om Fiskars år och finansiella prestation, ladda ner Fiskars årsöversikt och bokslut. Fiskars Årsberättelse i sin helhet finns också att laddas nedan.

* Två tryckfel i de 16.2.2015 publicerade årsberättelsen och bokslutet gällande jämförelsetal för året 2013 i styrelsens verksamhetsberättelse har korrigerats 11.3.2015

Skicka feedback

• This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Fiskars Oyj Abp
Tavastvägen 135 A