1

KÄYNNISTIMME TÄHÄN ASTI SUURIMMAN KEITTIÖTUOTTEIDEN KANSAINVÄLISEN LANSEERAUKSEMME

3

PANOSTIMME POHJOIS-AMERIKASSA STRATEGISEEN KASVUUN UUSISSA JA NYKYISISSÄ KATEGORIOISSA

JUHLIMME 365 VUOTTA YLPEYTTÄ JA INNOSTUSTA MUOTOILUSTA

FISKARSIN VUOSI 2014

Vuosi 2014 oli Fiskarsille tärkeä – sen lisäksi, että yhtiömme juhli 365:n vuoden ylpeyttä ja innostusta muotoilusta, muutosprosessimme eteni useilla merkittävillä strategisilla askelilla. Yksityiskohtaisemman kuvauksen vuodestamme voit lukea vuosiesitteestä.

FISKARSIN VUOSI 2014

VUODESSAMME 2014 OLI 5 KOHOKOHTAA
JOISTA HALUAMME KERTOA SINULLE

SIIRRY ALAS JA TUTUSTU NIIHIN

Toimitusjohtajan katsaus

”Saamme olla mukana muokkaamassa 365 vuotta jatkuneen perinnön tulevaa suuntaa, mistä meidän kaikkien tulisi olla ylpeitä. Haluan tänä erityisenä päivänä ikuistaa tämän hetken tuleville sukupolville ja lisätä sen osaksi yrityksemme 365-vuotista historiaa.” – Kari Kauniskangas, Fiskarsin työntekijöiden sisäisessä tiedotustilaisuudessa 31.10.2014

Toimitusjohtajan katsaus

MERKITTÄVIÄ STRATEGISIA ASKELEITA

Fiskarsilla on selvä tavoite kasvaa: laajennuimme kastelutuotteisiin Yhdysvaltojen johtavien Nelson- ja Gilmour -brändien oston myötä, jatkoimme organisaatiomme muutosta siirtymällä alueelliseen organisaatioon ja jatkoimme Aasian kasvumoottorimme rakentamista. Strategisesti ja taloudellisesti tärkein muutos oli, että myimme valtaosan Wärtsilä-omistuksestamme.

MERKITTÄVIÄ STRATEGISIA ASKELEITA

»

LAAJENTUMINEN KASTELUTUOTTEISIIN: Yhdysvaltojen johtavien Nelson- ja Gilmour -brändien osto.

VARMISTAAKSEMME seuraavat kehitysaskeleemme Euroopassa siirryimme alueelliseen organisaatiomalliin.

wartsila

KONSERNIN WÄRTSILÄ-OMISTUKSEN PIENENTÄMINEN  vapautti varoja sekä osakkeenomistajillemme ylimääräisenä osinkona että yhtiölle käytettäväksi tulevan kasvun rahoittamiseen.

AASIA-TYYNENMEREN
alueen kasvun rakentaminen alkoi

VUOSI LUKUINA

Vahva tase antaa meille mahdollisuudet rahoittaa kasvutavoitteidemme toteuttamiseen tarvittavat hankkeet. Osakkeenomistajillemme olemme voineet tarjota vakaan tuoton ja osinkotulon. Lue lisää tuloskehityksestämme tilinpäätöksestämme.

VUOSI LUKUINA

»

KONSERNI SIIRTYI LIIKETOIMINTAREGIOONIIN PERUSTUVAAN ORGANISAATIOON OLLAKSEEN ENTISTÄ JOUSTAVAMPI JA SUJUVOITTAAKSEEN TOIMINTAANSA.

1

Vuonna 2014 Fiskars lanseerasi keittiötuotteensa kansainvälisesti uuden Functional Form -sarjan myötä. Fiskarsin suunnittelufilosofiassa korostuu keittiönhallinta, ja se että tuotteiden on oltava toiminnallisesti ja visuaalisesti yhteensopivia. Lue lisää Functional Form -sarjasta vuosiesitteestämme.

Go-konseptit ovat täysin uusi lähestymistapa liiketoimintaamme. Sen sijaan että lanseeraisimme vain yksittäisiä tuotteita tai tuotevalikoimia, Go-konsepti tarjoaa tuotteet kokonaisten aterioiden, kuten salaatin valmistamiseen.

Uusi Functional Form -sarja

Fiskarsin uusi Functional Form -sarja koostuu tuotteista, joita tarvitaan ruuanlaitossa alkuvalmisteluista tarjoiluun. Täydelliset yhdessä! Kaikki Functional Form -tuotteet ovat helppoja käyttää, puhdistaa ja säilyttää.

Uusi Functional Form -sarja

AR – Web texts and highlights_15122014.pptx

tukki

Innostunut vastaanotto niin asiakkailta kuin medialta

Uusi Functional Form –sarja ja Go Cutting -konsepti esiteltiin kansainväliselle kaupalle ja medialle Frankfurtin Ambiente-messuilla, maailman merkittävimmässä kuluttajatuotteiden messutapahtumassa. Fiskarsin rohkea ja raikas ilme sai erittäin positiivisen vastaanoton niin asiakkailta kuin medialta.

Innostunut vastaanotto niin asiakkailta kuin medialta

Myymälöissä ympäri Eurooppaa

Menestyksellemme on tärkeää, että strategiseen suunnitteluun perustuva sijoittelu myymälässä auttaa kuluttajia löytämään tuotteet, ja että monipuolinen markkinointi myymälöissä ja digitaalisissa kanavissa opastaa ostoksia tekeviä kuluttajia. Fiskarsin laaja valikoima eri kategorioissa tekee meistä halutun kumppanin vähittäiskaupalle, minkä ansiosta tavoitamme kuluttajat eri puolilla Eurooppaa.

Myymälöissä ympäri Eurooppaa

2

Vuonna 2014 perustimme myyntiorganisaation tukemaan kasvuamme Aasia-Tyynenmeren kasvavilla markkinoilla. Iittalan ja Royal Copenhagenin omien myymäläverkostojen laajentaminen tärkeimmillä Aasian markkinoilla, kuten Japanissa, Kiinassa, Etelä-Koreassa ja Taiwanissa on yksi Fiskarsin kasvustrategian kulmakivistä. Lue lisää asemastamme Aasia-Tyynenmeren alueella vuosiesitteestämme.

ALOITIMME AASIAN-TYYNENMEREN ALUEEN KASVUN RAKENTAMISEN

Vuonna 2014 Fiskarsin johtava skandinaavinen design-brändi Iittala avasi ensimmäiset myymälänsä Etelä-Koreassa.

Iittalan myymäläverkoston laajentuminen Taiwaniin

Ensimmäisen Iittala-myymälän avaaminen Taiwanissa kesäkuussa 2014 oli merkittävä askel strategiassamme, jonka tavoitteena on tuoda Iittalan ajaton muotoilu modernia elämäntyyliä suosivien aasialaisten kuluttajien ulottuville. Fiskarsin tiimillä Taiwanissa on kokemusta pohjoismaisten premium-brändien parissa työskentelystä jo vuodesta 1991, jolloin Royal Copenhagen lanseerattiin Taiwanissa.

Iittalan myymäläverkoston laajentuminen Taiwaniin

Alueellisen keskuksen perustaminen Hongkongiin

Odotamme Aasiassa huomattavaa kasvua, sillä premium-brändeillämme on alueella paljon mahdollisuuksia. Vahva paikallinen läsnäolo antaa Fiskarsille tarvittavaa ketteryyttä nopeasti kehittyvillä markkinoilla, missä sopeutuminen paikallisiin tarpeisiin on menestymisen edellytys. Fiskarsin uudesta Hongkongin aluetoimistosta johdettavaan liiketoimintaregioonaan sisältyvät omat myyntiyksiköt Australiassa, Kiinassa, Japanissa, Etelä-Koreassa ja Taiwanissa.

Alueellisen keskuksen perustaminen Hongkongiin

Johtavan asemamme rakentaminen Japanissa jatkui

Tokion Marunouchissa jo vuonna 1967 avattu Royal Copenhagenin lippulaivamyymälä laajentui ja uudistui välittämään kodin elämäntyyliä ja tunnelmaa. Royal Copenhagen on ollut Aasian markkinoilla jo vuosikymmeniä ja saavuttanut vahvan aseman johtavana luksusastiabrändinä.

Johtavan asemamme rakentaminen Japanissa jatkui

3

Fiskars-brändin johtoasema kuluttajien elämää helpottavissa toiminnallisissa tuotteissa vahvistui edelleen Pohjois-Amerikassa. Vuoden 2014 lopulla Fiskars vahvisti asemaansa Amerikan johtavana puutarhatuoteyhtiönä ostamalla Nelson- ja Gilmour-kastelubrändit. Lue lisää laajentumisesta Pohjois-Amerikassa vuosiesitteestämme.

Amerikan johtavien kastelutuotemerkkien Nelsonin ja Gilmouring osto vastaa strategiaamme ja on hyvä lisä Fiskarsin nykyisiin liiketoimintoihin, sillä kastelutuotteet ovat yksi maailman laajimmista puutarhatuotekategorioista.

Kuluttaja aina etusijalla

Fiskars ei tarjoa kuluttajille vain työkaluja, vaan pyrkii aitoon vuoropuheluun ja yhteistyöhön sekä antamaan heille mahdollisuuden itsensä toteuttamiseen. Kaksitoista viikkoa kestäneen, eri puolille Yhdysvaltoja suuntautuneen ”Discover the Difference” -kiertueen ansiosta kuluttajilla oli mahdollisuus kokeilla erilaisia Fiskars-tuotteita ja huomata, millainen vaikutus oikealla työkalulla voi olla.

Kuluttaja aina etusijalla

3

Fiskarsin ja Duck®- ilmastointiteippimerkin yhdessä kehittämiin saksiin ei liima tartu

Duck Tape®:stä vaatteiden, asusteiden ja kodin erilaisten koristeiden tekeminen on saavuttanut valtavan suosion, mutta teipin tarttuminen saksiin on harmittanut käyttäjiä. Sekä Duck® että Fiskars ovat omistautuneet kehittämään innovatiivisia tuotteita, jotka auttavat ihmisiä ilmaisemaan luovuuttaan – juuri kuten Fiskarsin Duck -sakset tekevät.

4

Gerberin henkilöstössä, kumppaneissa ja tuotteissa tapahtui strategisia muutoksia vuoden 2013 lopussa ja vuoden 2014 alussa. Tiimi on vahvasti sitoutunut kasvun edistämiseen vuonna 2015 ja siitä eteenpäin, tukenaan parannettu tuotekehitysprosessi ja uusi myyntiorganisaatio.

ASEMOIMME GERBERIN UUDELLEEN KASVUUN

Uuden johtajiston johdolla organisaatio keskittyy nyt entistä enemmän tuoteinnovaatioihin, laatuun ja toimituksiin.

Gerber juhli 75 vuotta kestänyttä kategoriajohtajuutta

Gerberin 75-vuotisen taipaleen merkitystä paikalliselle yhteisölle, toimialalle ja tuotekategorialle muistettiin juhlavuonna useissa tapahtumissa. Vahva perintö on Gerberille jatkuva inspiraatiolähde, kun tämä amerikkalainen klassikkobrändi suuntaa tulevaisuuteen.

Gerber juhli 75 vuotta kestänyttä kategoriajohtajuutta

Teollisen jakelun vauhdittaminen

Yksi Gerberin tavoitteista on laajentua teolliseen jakeluun. Tässä koettiin ensimmäisiä onnistumisia, kun Gerber sai tilaa valikoiduissa rautakaupoissa, ja ylsi merkittävään kasvuun tärkeissä asiakkuuksissa. Myönteinen asiakaspalaute ja markkinoiden reaktio ennakoivat hyvää tulevalle kehitykselle.

Teollisen jakelun vauhdittaminen

Institutionaalisen strategian monipuolistaminen

Institutionaalisessa segmentissä liiketoimintamallit ovat muutoksessa ja hankinnat epäsäännöllisiä. Gerber hioi strategiaansa suuntautumaan kansalliseen turvallisuuteen Amerikassa, kuten keskeisiin valtion, osavaltioiden ja paikallisiin viranomaisiin. Tavoitteena on rakentaa vahvat jakelukanavat näille tahoille sekä suoraan että keskeisten jakelijoiden kautta.

Institutionaalisen strategian monipuolistaminen

5

Juhlimme 365 vuotta ylpeyttä ja innostusta muotoilusta. Kiitämme teitä kaikkia, jotka olette osa yhteistä perintöämme ja uskotte kanssamme, että kaiken, pienimmätkin asiat, voi tehdä paremmin ja fiksummin. Joka päivä.

Haluatko tietää lisää?

Jos haluat lukea lisää Fiskarsin vuodesta ja taloudellisesta tuloksesta, lataa Fiskarsin vuosiesite ja tilinpäätös vuodelta 2014. Fiskarsin vuosikertomus vuodelta 2014 on myös ladattavissa alla.

* 16.2.2015 julkistetussa vuosikertomuksessa ja tilinpäätöksessä havaitut painovirheet kolmessa vuoden 2013 vertailuluvuissa hallituksen toimintakertomuksessa on korjattu 11.3.2015

Lähetä palautetta

• Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Yhteistiedot

Fiskars Oyj Abp